Nečakaná rada, ktorú poskytujem všetkým uchádzačom o zamestnanie.

Autor: Eva Šnircová | 20.11.2018 o 10:47 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  590x

Uchádzači o zamestnanie menia prácu z rôznych dôvodov. Jedno však majú spoločné, chcú získať lepšie podmienky a zabezpečiť si perspektívnejšiu budúcnosť. Budúcnosť je to, čo ich spája - zmysel, peniaze, uznanie, či sebarealizácia.

V jednej z diskusií som odpovedala prispievateľovi, že pokiaľ mu niekto v roku 2018 položí otázku na prijímacom pohovore „kde sa vidí o päť rokov“ – je v spoločnosti, kde zastal čas. Že tento druh otázky bol veľmi „trendy“ tak pred desiatimi rokmi a privádzal kandidátov do rozpakov lebo netušili aká je správna odpoveď.

Pozerať sa do budúcnosti s perspektívou je zodpovedné a správne.

Každému uchádzačovi o novú prácu bez ohľadu na oblasť, v ktorej pôsobí  položím otázku: Kde si myslíte, že bude vaše odvetvie, v ktorom pôsobíte za päť rokov? Nakoľko to, čo sa deje v odvetví, v ktorom pôsobíte dnes, je do značnej miery preč, vzhľadom na tempo technologických zmien. Do akej miery je pozícia v odvetví, o ktorú sa uchádzate perspektívna? Bude potrebná aj v budúcnosti, bude sa modifikovať alebo dokonca môže zaniknúť? Odpovede na tieto otázky vnášajú kandidátom do ich rozhodovania svetlo. Začnú premýšľať v súvislostiach a stáva sa, že si dokonca odchod zo svojho zamestnania rozmyslia a uchádzajú sa o zmenu svojho pracovného zaradenia u súčasného zamestnávateľa. Iní sa zase rozhodnú pre úplnú zmenu svojho doterajšieho pôsobenia a zvolia zmenu odvetvia.

Presné predpovedanie budúcnosti, čo sa udeje za päť alebo desať rokov nie je možné, to uznávam. Hoci analytici v každom odvetví hovoria o takmer predvídateľnej budúcnosti. Dokážu predpovedať spotrebiteľské správanie populácie, či pravdepodobnosť aké výrobky sa budú vyrábať, ako sa budú distribuovať, či recyklovať kvôli obnoviteľným zdrojom. Aké služby sa budú poskytovať. Kde bude potrebný ľudský zásah a kde budú procesy plne automatizované.

Už dnes si dokážeme z pohodlia „svojej obývačky“ otvoriť napríklad účet v banke na diaľku, či požiadať o úver. Dokážeme nakupovať bez toho, aby sme opustili svoj byt a keď sa nám to nepáči, môžeme tovar vrátiť a vrátia nám peniaze. Sú krajiny, kde už dnes namiesto operátorov na call centre so zákazníkom komunikuje umelá inteligencia. Fascinujúce je sledovať vývoj technológie samoriadiacich áut. Pomysleli by ste si pred piatimi rokmi, že budete komunikovať so svojim autom kam má ísť, akú hudbu vám má naladiť alebo, že vás upozorní, že si máte spraviť prestávku? O svete IT a telekomunikácií nemá asi ani zmysel hovoriť. Všimli ste si, že už žiaden operátor nehovorí o voľných minútach na telefonovanie, ale všetci hovoria o množstve dát, ktoré môžete využívať. A takto by sa dalo spomenúť každé odvetvie. V niektorých napreduje vývoj veľmi rýchlo a v niektorých naopak spomaľuje, ba dokonca mu hrozí zánik a nahradenie ľudí automatizáciou.

Nájsť cestu do vyššej ligy.

Moja rada spočíva v tom, aby kandidát, ktorý hľadá prácu s perspektívou, hľadal svoje pracovné uplatnenie v rozvíjajúcich sa odvetviach. Tieto príležitosti môžu vyzerať na začiatku málo atraktívne, náročné na intenzívne vzdelávanie sa a dokonca s nižším zárobkom, ale dostať sa do spoločnosti, ktorá dnes nemá až také silné postavenie na trhu, ale má budúcnosť, vám môže priniesť pri dlhodobom kariérnom raste profit, ktorý neoľutujete. Budete môcť byť pri jej formovaní od začiatku, čo môže byť prospešné pre spoločnosť a rovnako tak pre vás. Preto, ak máte ambície pracovať v perspektívnej firme, komunite alebo organizácii, mali by ste sa pozrieť za horizont a dostať sa do nej medzi prvými.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Opatrne s tou demisiou

Matovič zasa siahol po atómovom kufríku.


Už ste čítali?